Rancangan Pengajaran Harian Bahasa
Melayu
Tahun : 5 Cerdik
Tarikh/Masa :
7 Ogos 2012 / 8.40 – 9.40 pagi
Bilangan
Murid : 37 orang
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Kesihatan Asas Kesejahteraan
Fokus
Utama : 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan
dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
Aras : Aras 1 :
i
Membaca ayat dalam teks yang mengandungi ayat tunggal
dan ayat majmuk dengan
sebutan yang betul.
ii Memahami perkataan, frasa da ayat.
Fokus
Sampingan : 8.1 Membina ayat dengan menggunakan penanda
wacana
yang betul.
Aras :
Aras 2
i Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami
dan didengar
dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
Objektif : Pada akhir pelajaran murid berupaya:
i Membaca perkataan, frasa dan ayat yang
mengandungi ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan
dan intonasi yang
betul.
ii Memilih dan mengenal pasti penanda wacana
dalam teks
bacaan.
Kemahiran
Bahasa : Bacaan
Tulisan
Sistem
Bahasa : Kosa kata
Penanda wacana
Pengisian
Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Kesihatan
Nilai Murni : Kasih sayang,
bertanggungjawab
Peraturan Sosiobudaya : Kesantunan bahasa
Kemahiran
Bernilai Tambah : Kecerdasan pelbagai, Kemahiran Belajar cara
Belajar, Kemahiran Berfikir, Kontekstual.
Bahan
Bantu Mengajar : Petikan,
kad penanda wacana,lembaran
kerja, jadual zat makanan dan jenis
sukan, senikata lagu, slaid.
Pengetahuan
Sedia ada : Murid mengetahui mengenai cara penjagaan
kesihatan yang betul.
Langkah/Masa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Guru
meminta murid meneka gambar yang dipamerkan.
Contoh
soalan
a.Gambar
apakah ini?
b.
Siapakah selalu bermain di sini?
c.
Apakah aktiviti yang dilakukan oleh kanak-kanak tersebut?
d.
Bilakah selalunya kita melakukan aktiviti ini?
|
a.
Guru mempamerkan gambar taman permainan dan gambar murid-murid sedang
bersenam.
b.
Guru bersoal jawab mengenai kebaikan aktiviti
tersebut.
|
Kontekstual:
Menghubung
kait isi pelajaran dengan pengalaman sedia ada murid.
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Petikan
teks “Kesihatan Asas Kesejahteraan”
|
a.Guru
meminta murid membaca teks yang diberi secara kuat.
b.Murid
lain dikehendaki mendengar dan memahami isi petikan tersebut.
|
Kad petikan
KBCB:
-Mendengar dengan cekap
-Bacaan mekanis.
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Petikan
teks “Kesihatan Asas Kesejahteraan”
Mencari
isi penting
|
a.Guru
membahagikan murid kepada enam kumpulan.
b.
Guru mengedarkan tugasan .
c.
Murid mencari dan menyenaraikan penanda wacana yang terdapat dalam teks.
d.
Murid membentangkan hasil tugasan
mereka.
|
KBCB
-Menyusun mengikut urutan
-Memberi ulasan
TKP
-Interpersonal
-Intrapersonal
Penilaian formatif
-Penilaian secara pemerhatian
Sistem Bahasa
-Kosa kata
-Sinonim
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Latihan membina ayat menggunakan penanda
wacana.
|
a.Guru
memberi penerangan beserta contoh tentang cara membina ayat dengan betul dan
kemas.
b.Guru
meminta murid menggariskan penanda wacana dalam petikan.
c.Secara
individu murid diminta memilih lima penanda wacana dan membina ayat.
d.Guru
dan murid berbincang jawapan bagi latihan membina ayat yang dibina.
|
KBT
Kemahiran
belajar
Nilai
Bertanggungjawab
Ilmu
Bahasa
Malaysia
Media
Lembaran
kerja
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Pengelasan Makanan
-Karbohidrat
-Protein
-Vitamin
-Garam galian
-Lemak
|
a.
Murid mengisi jadual tentang kelas makanan dan contoh sukan mengikut
jenisnya.
b.Guru
berbincang dengan murid mengenai hasil tugasan.
|
Lembaran
kerja
Penilaian
Formatif
-Penilaian
formatif dijalankan secara
pemerhatian.
|
Penutup
(5 minit)
|
Nyanyian
lagu “Rasa sayang”
|
a.Guru
mempamerkan senikata lagu “Rasa sayang”
c.Murid
menyanyi lagu “Rasa sayang – Sukan dan Kesihatan” sambil bertepuk tangan dan
memainkan alat muzik marakas.
|
Slaid
-Lirik
lagu
-alat
muzik
TKP:
Kinestetik
Muzik
|
Refleksi :
Kekuatan :
Kelemahan :
Cadangan
mengatasi kelemahan :
Ulasan
Guru Pembimbing :
Ulasan
Pensyarah Penyelia :
No comments:
Post a Comment