Tuesday, 2 October 2012

Konsep Tapak Pembelajaran


2.0 Konsep Tapak Pembelajaran
Menjelang alaf baru sektor pendidikan di negara ini mengalami perubahan drastik dan terpaksa akur dengan peralihan ekonomi semasa yang akan berteraskan kepada penggunaan teknologi maklumat. Selaras dengan itu kerajaan begitu beriltizam untuk memajukan sektor pendidikan di negara ini dengan menjadikan teknologi maklumat sebagai teras utama perlaksanaannya.
Peranan teknologi maklumat (IT) dalam sistem pendidikan semakin penting di Malaysia dan merupakan satu komponen untuk berhadapan dengan cabaran penerokaan ilmu di alaf ketiga nanti (Hassai Hassan 1997). Menyedari hal ini, kerajaan telah membuat perubahan dalam bidang pendidikan dengan mewujudkan konsep sekolah bestari dan telah mula beroperasi pada tahun 1999. Sekolah bestari yang merupakan salah satu daripada tujuh aplikasi perdana dalam Koridor Raya Multimedia (MSC) telah mengaplikasikan teknologi maklumat sepenuhnya  dalam pengajaran dan pembelajaran  (Azamzairi 1997).
Internet boleh digunakan sebagai pembelajaran berbantuan komputer dan merupakan aset penting bagi pengajaran dan pembelajran di sekolah bestari dan universiti maya. Ini adalah kerana internet menawarkan pelbagai laman Web pendidikan multimedia dan interaktif yang boleh dimanfaatkan oleh para pelajar.
Teknologi cangih ini juga mampu menyediakan kemudahan kepada pelajar dan guru-guru untuk mengambil bahagian dalam aktiviti seperti pembangunan laman Web di setiap sekolah. Sudah ramai yang memperakui bahawa tapak-tapak Web boleh dijadikan sebagai saluran yang berkesan untuk mewartakan segala kegiatan yang dilaksanakan di sekolah terutama dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Disamping itu ianya juga boleh diakses oleh para pelajar, guru-guru dan pihak lain yang berminat dari seluruh negara.

2.1 DEFINISI LAMAN WEB
Laman web adalah satu halaman yang mengandungi maklumat yang dipaparkan oelh pelayar Web dalam Internet. Web merupakan salah satu daripada ciri rangkaian internet dan ia adalah salah satu kandungan yang aktif. Kandungan Web ini adalah bergantung kepada satu aplikasi sahaja. Antara aplikasi yang terlibat ialah Pelayar ( Browsers ), Pelayan ( servers ), Penyunting ( editors ), Jara dan Pemalam ( pulging ). Ke lima-lima aplikasi tersebut adalah adalah  sebagai pelengkap kepada piawai-piawai pembinaan laman Web yang telah dipersetujui oleh World Wide Web Consortium.

2.2 LAMAN WEB DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Komputer dalam pengajaran dan pembelajaran adalah berkaitan dengan penggunaan komputer sebagai alat bantu mengajar atau komputer sebagai alat mengendalikan pembelajaran.  Pembelajaran berbantuan komputer ini lahir daripada konsep pembelajaran terancang yang dikemukakan oleh B. F. Skinner pada tahun 1954. Usaha ini telah dilaksanakan di Universiti Florida State dan Universiti Stanford ( Zainab 1991, Zoraini 1987 ). Namun begitu, penggunaan laman Web sebagai suatu kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantuan komputer masih baru diperkenalkan dan sektor pendidikan di Malaysia.
Penggunaan komputer dalam pendidikan di Malaysia boleh dilihat daripada dua sudut iaitu pembelajaran tentang komputer dan pembelajaran menggunakan komputer. ( Tan 1994 ).
Pembelajaran dengan menggunakan komputer bermula dengan tertubuhnya kelab komputer Sekolah Menengah La Salle Petaling Jaya dalam tahun 1981.     ( Zoraini Wati Abas 1989 ) Dalam bulan Oktober 1983, Datuk Sri Dr. Mahathir Mohamed mencadangkan agar sekolah Di Malaysia menubuhkan Kelab Komputer supaya pelajar mengikuti perkembangan teknologi semasa. Hasilnya menjelang tahun 1990 terdapat lebih 800 Kelab Komputer sekolah wujud. ( Jamaleah 1992; Zoraini 1991 ). 
Komputer merupakan perkakasan utama sebagai perantaraan untuk menyusun dan menyimpan maklumat. Ia bertanggungjawab sebagai alat bagi memanipulasi data tapak web. Kita boleh menggunakan mana-mana system komputer bagi membina laman web bagi tujuan pendidikan mahupun kepentingan lain.Pada tahun terawal kemunculan Internet, pembangunan tapak-tapak Web banyak melibatkan penggunaan teks untuk menyampaikan kandungnanya kepada pengguna. Bagaimanapun, keadaan kini sudah berubah apabila teknologi Web terus berkenbang dan Mampu mengendalikan unsur multimedia   ( seperti grafik, bunyi dan video), intergrasi pengkalan data, pengemaskinian kandungan laman secara dinamik, dan interaksi kandungan Web dengan pengguna. (  Harun Khalid, 2000 ).
Seperti yang kita lihat pada hari ini, pembangunan Web terus melibatkan penciptaan dan pengelolaan kandungan dengan penggunaan teknik dan peralatan yang lebih canggih untuk memperolehi hasil yang terbaik. Malah kemunculan aplikasi terbaru Web mampu memperhebatkan lagi kandungan Web seperti transaksi dalam talian, permainan interaktif, siaran audio-visual dan media elektronik wujud. Keadaan ini bukan sahaja dapat membantu para guru mahupun pelajar malah segenap lapisan masyarakat untuk mencari maklumat mahupun proses pembelajaran.
Tapak Web pendidikan antara katogeri tapak Web yang paling berguna dan ramai pengunjung dalam internet.  Biasanya ia akan menyediakan pelbagai bahan bercorak pendidikan dan pengetahuan yang sesuai untuk kanak-kanak, para pelajar, pendidik dan ibu bapa. Beberapa contoh tapak Web yang sesuai  untuk dikunjungi ialah;

.Ask Jeeves for Kids  ( www.ajkids.com )
Discovery Channel  ( www.discovery.com )
Family.com  ( family.Disney.com )
ePLAY   ( www.eplay.com )
Family Education  ( www.familyeducation.com )
Lefsfindout.com  ( www.lefsfindout.com )
Educational World  (www.educational.world.com )
Learn 2  (www.learn2.com )
Researh it  ( www.itools.com/researh-it/ )
TM school Online  ( www.tmsol.com.my )

Dengan adanya laman-laman Web seumpama ini bukan saja dapat menyenangkan para pelajar belajar, juga dapat memudahkan kerja guru dalam perlaksanan proses pengajaran dan pembelajaran. Guru-guru bukan saja boleh menggunakan laman Web yang sedia ada malah mereka boleh menbina laman Web sendiri .Mungkin bagi seorang pereka Web professional tidak menjadi masalah mereka satu laman Web dengan hanya menggunakan sebuah komputer, pemperosesan perkataan, dan pengetahuannya dalam kod HTML. Tidak pula menjadi masalah bagi mereka yang tidak mahir dengan komputer untuk mencipta laman Web sendiri. Kebanyakan perisian atau program-program diperlukan dapat dipindah terima sahaja dari internet. Tidak perlu mempelajari kod-kod HTML untuk mendapatkan sebuah laman Web. Ini dapat memudahkan para guru menyediakan satu sesi pengajaran pembelajaran yang menggunakan laman Web.

No comments:

Post a Comment