3.0 Konsep Laman Sesawang
Definisi: Laman
sesawang bolehkan ditakrifkan sebagai satu pengantara maya untuk menjalinkan
komunikasi sesama manusia secara global yang dikuasakan dengan teknologi
internet dan multimedia. Pembangunan telekomunikasi tanya wayar seperti
teknologi wifi dan jalur lebar serta teknologi telekomunikasi 3.5G turut memacu
perkembangan dalam langganan dan penggunaan laman sesawang sosial. Perkembangan
telefon mudah alih pintar (smart phone), “netbook” ataupun perkakas komputer
mini (tablet), telah membuka dimensi baharu yang menawarkan lebih fleksibiliti
kepada pengguna untuk mengekalkan perhubungan tanpa halangan masa ataupun
tempat.
Kebanyakan
perkhidmatan rangkaian sosial adalah berasaskan web dan menawarkan pelbagai
cara interaksi antara pengguna, seperti perbualan dalam talian, bertukar
pesanan, e-mel, video, perbualan suara, perkongsian fail, gambar, sesawang,
video, dan blog, kumpulan perbincangan, dan sebagainya.
Sesawang
sosial juga telah mengorganisasikan manusia kepada kumpulan-kumpulan
berkepentingan tertentu dan menjalinkan hubungan yang lebih cekap antara
pemimpin dengan rakyat di samping menzahirkan fasiliti e-kerajaan. Dalam aspek
ekonomi, sesawang sosial telah memperkasa sektor e-dagang dengan membuka pintu
perdagangan yang lebih luas khususnya dalam segi publisiti, pemasaran sesuatu
produk. Kemudahan ini turut merapatkan interaksi antara pengeluar dengan
pengguna secara langsung lantas membolehkan pihak pengeluar menawarkan
perkhidmatan yang lebih mesra pengguna.
Dalam
aspek sosial, kekuatan laman sesawang adalah jauh lebih menyerlah. Kewujudan
laman sesawang sosial dapat mengeratkan tali silatulrahim, mengemaskinikan
kedudukan, mempertemukan sahabat lama terpisah, mengikuti perkembangan aktiviti
seseorang, bertanya khabar dengan cara paling menjimatkan, berbincang, nasihat
menasihati, berkongsi pengalaman dan petua serta banyak lagi
kebaikan.
Data
dan statistik: Wikipedia menjumlahkan laman sosial sebanyak 205. Jumlah
pengguna mencecah 1 billion penduduk (15% jumlah penduduk dunia melanggani
sekurang-kurangnya satu laman sosial maya). Laman sosial yang terbesar di
dunia, facebook mempunyai langganan berjumlah 0.8 billion. Pendapatan Fb pada 2011
dianggarkan berjumlah US$4.2 billion, satu peningkatan sebanyak 114% daripada
tahun terdahulu. Antara laman sosial maya yang popular ialah twitter, linked
in, Myspace, dan Ning.
Pendidikan
berasaskan laman sesawang (web) semakin berkembang dengan meluas dan mendapat
perhatian disebabkan keupayaan interaktifnya dan multimedia yang membolehkan
penyimpanan dan perkongsian maklumat dengan cepat, mesra pengguna dan boleh
diakses di mana jua. Pencapaian internet melalui laman sesawang memberi
penekanan kepada capaian ilmu dan maklumat melalui jaringan laman sesawang yang
tidak terbatas. Fenomena ini mewujudkan dan membentuk masyarakat yang gemar
belajar dan terus belajar sepanjang hayat. Peluang pembelajaran ini melangkaui
batasan waktu dan geografi serta lebih bersifat terbuka asalkan mempunyai
keupayaan mengakses dan kemahiran menggunakan teknologi ICT.
aku x nak kecam kau..........tapi idea kau sangat bodoh,bangsat....................like.like.like.....hate.hate.
ReplyDelete#sila meninggal
Delete#fuck
#!@@@#$%%%^
kalau kau cari aq aku pukul kau......hahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhha
ReplyDeleteManusia zaman sekarang x pndai nk appreciate org..tau commend tpi x nk usaha nk wat sendri
ReplyDelete