CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tahun : 2 Bestari
Tarikh/Masa : 11 Januari 2011 / 7.45 – 8.45 pagi
Bilangan Murid : 35 orang
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Mawar Putih dan Mawar Merah
Fokus Utama : 7.1 Membaca dan menerangkan
maksud kandungan teks yang
tersurat
dan tersirat
Aras : Aras 2:
i.
Membaca ayat yang diberikan
ii.
Menjelaskan maksud ayat yang
diberikan
Fokus Sampingan : 1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara
secara
bertatasusila
Aras : Aras 1:
i.
Mengemukakan pelbagai soalan untuk
mendapat respons
ii.
Memberikan jawapan yang sesuai
dengan soalan yang dikemukakan
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat
:
i.
Membaca dan menjelaskan maksud
ayat yang mengandungi simpulan bahasa dan perkataan sukar dalam teks Mawar
Putih dan Mawar Merah dengan betul.
ii.
Mengajukan dan menjawab soalan
berkaitan dengan watak dalam cerita Mawar Putih dan Mawar Merah dengan betul.
Kemahiran Bahasa : i. Bacaan
ii. Lisan
Sistem Bahasa : i. Kosa kata
iii.
Simpulan Bahasa
Pengisian Kurikulum : i. Ilmu : Pendidikan Moral
ii. Nilai Murni : Tidak berdengki, kasih
sayang
iii. Peraturan Sosiobudaya : Kesantunan
bahasa dalam
pertuturan
Kemahiran Bernilai : Kecerdasan
Pelbagai, Kemahiran Belajar Cara Belajar,
Tambah Kemahiran
Berfikir, Kontekstual
Bahan Bantu : Seni kata lagu, radio kaset, kad
petikan, keratan teks,
Mengajar Borang
Pengurusan Grafik (Sifat Watak)
Pengetahuan Sedia : Murid
pernah membaca cerita-cerita rakyat
Ada
Langkah/Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Seni kata lagu ‘Pohon Beringin’
-
Rujuk lampiran
Contoh Soalan :
a. Apakah nama cerita yang boleh dikaitkan dengan lagu tersebut?
b. Siapakah yang menyanyikan lagu ini berdasarkan cerita yang kamu pernah baca atau filem yang kamu
pernah tonton?
|
a. Guru mengedarkan lagu ‘Pohon Beringin’ dan minta murid menyanyi
bersama-sama.
b. Guru bersoal-jawab dengan murid tentang lagu.
|
Seni kata lagu
Kaset
TKP :
-
Muzik
-
verbal linguistik
Kontektual:
-
menghubung kait isi pelajaran dengan
pengalaman sedia ada murid
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Petikan teks cerita ‘Mawar Putih dan
Mawar Merah’
|
a.
Guru meminta seoarang murid
membaca teks ‘Mawar Putih dan Mawar Merah’ secara kuat.
b.
Murid lain dikehendaki mendengar
dan memahami cerita tersebut.
|
Kad petikan
KBCB :
-
Mendengar dengan cekap
-
Bacaan mekanis
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Petikan teks cerita ‘Mawar Putih dan
Mawar Merah’
Contoh perkataan :
a. Mendera
b. Murka
c. Merdu
Simpulan bahasa :
a. Anak yatim
b. Baik hati
c. Ringan tangan
|
a. Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
b. Set keratan teks cerita ‘Mawar Putih dan Mawar merah’ diedarkan.
c. Murid mencantumkan keratan teks tersebut menjadi cerita yang lengkap
dan membaca cerita itu.
d. Guru mengedarkan teks cerita sebenar ‘Mawar Putih dan Mawar Merah’
dan meminta murid membaca secara mekanis.
e. Murid mencari makna simpulan bahasa dan perkataan sukar yang
bergaris.
f.
Murid membentangkan hasil
tugasan mereka.
|
KBCB :
-
Menyusun mengikut urutan
-
Memberi ulasan
TKP :
-
Interpersonal
-
Intrapersonal
Penilaian formatif :
-
Penilaian secara pemerhatian
Sistem Bahasa :
-
Kosa kata
-
Simpulan bahasa
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Aktiviti Kerusi Panas
Contoh soalan untuk Mawar Merah:
a. Mengapakah awak suka mencaci dan mendera Mawar Putih?
b. Mengapakah awak tidak sayang akan kakak awak sendiri?
|
a. Guru mengadakan aktiviti Kerusi Panas dengan memilih beberapa orang
murid untuk memegang watak-watak yang telah ditentukan.
b. Murid lain akan mengemukakan soalan kepada murid-murid yang memegang
watak-watak berkenaan.
|
Kemahiran Berfikir :
-
Menjana idea
|
Langkah/Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Watak dan perwatakan dalam cerita ‘Mawar
Putih dan Mawar Merah’
|
a. Guru mengedarkan borang Pengurusan Grafik tentang watak .
b. Murid berbincang dan secara berkumpulan dan kemudian ketua kumpulan
melaporkan hasil tugasan.
|
Borang Pengurusan Grafik
-
Sifat Watak
Penilaian Formatif:
-
Penilaian formatif dijalankan
secara pemerhatian
|
Penutup
(5 minit)
|
Penutup Kognitif :
Contoh soalan :
a. Apakah yang kamu telah pelajari pada hari ini?
Nilai Murni :
a. Jangan berdengki
b. Menyayangi adik-beradik sendiri
Penutup Sosial
a. Nyayian lagu ‘Pohon Beringin’
|
a. Guru dan murid bersoal-jawab tentang apa yang telah mereka pelajari
dan nilai-nilai murni yang terdapat cerita ‘Mawar putih dan Mawar Merah’.
b. Murid menyanyikan lagu ‘Pohon Beringin’ sambil menggayakannya
mengikut lirik lagu.
|
Kontekstual:
-
Menghubung kait
-
Kaset
TKP :
-
Kinestetik
-
Muzik
|
Refleksi :
Kekuatan :
Kelemahan :
Cadangan Mengatasi Kelemahan:
Ulasan Guru Pembimbing :
Ulasan Pensyarah Penyelia :
No comments:
Post a Comment